Βιταμίνη Ε και μεταλλικά στοιχεία: τροφή για τα μάτια σας από ξηρούς καρπούς.

Τι είναι η βιταμίνη Ε;

ξηροι καρποι ματια

Η βιταμίνη Ε είναι ένα ισχυρό αντιοξειδωτικό που βοηθά στην προστασία των μεμβρανών των κυττάρων όλου του σώματος ενάντια σε ζημιές που προκαλούνται από μεταβολικά προϊόντα γνωστά ως ελεύθερες ρίζες.

Οι επιβλαβείς ελεύθερες ρίζες προέρχονται από την έκθεση του οργανισμού σε περιβαλλοντολογικούς ρύπους, συμπεριλαμβανομένου του καπνού από το τσιγάρο.

Ο ορός βιταμίνη Ε δεν περιγράφει μόνο μια ουσία, αλλά μια ομάδα 8 συστατικών που είναι γνώστες ως τοκοφερόλες και τοκοτριενόλες. Η άλφα-τοκοφερόλη είναι η πιο δραστική μορφή βιταμίνης Ε. Φυσικές μορφές βιταμίνης Ε είναι διακριτές με το πρόθεμα d (d-α- τοκοφερόλη), η συνθετική βιταμίνη Ε έχει dl-πρόθεμα (dl-α-τοκοφερόλη). Η φυσική βιταμίνη Ε (οι φόρμες d) είναι περισσότερο ευεργετικές για τα μάτια και τον οργανισμό από τις συνθετικές βιταμίνες Ε (φόρμα  dl).

Τα οφέλη της βιταμίνης Ε στους οφθαλμούς

Οι μελέτες αναφέρουν ότι η βιταμίνη Ε πιθανότατα βοηθά στην πρόληψη εμφάνισης καταρράκτη και ίσως και στην πρόληψη της εκφύλισης της ωχράς κηλίδας (AMD).

Η μελέτη AREDS  στην οποία συμμετείχαν σχεδόν 5.000 άτομα, αναφέρει 25% μειωμένη πιθανότητα εμφάνισης προχωρημένου σταδίου υγράς μορφής ηλικιακής εκφύλισης της ωχράς κηλίδας (AMD), όταν τα άτομα λάμβαναν μια διατροφική φόρμουλα που περιείχε βιταμίνη Ε.

Το συμπλήρωμα διατροφής της AREDS περιείχε 400 διεθνείς μονάδες (International Units-IU) βιταμίνης Ε, καθώς επίσης και μεγάλη ποσότητα βιταμίνης Α με την μορφή της βήτα-καροτίνης, βιταμίνη C και ψευδάργυρο.

Οι ξηροί καρποί είναι ιδιαίτερα νόστιμοι και λαχταριστοί. Αποτελούν επίσης εξαιρετικές πηγές βιταμίνης Ε και μεταλλικών στοιχείων όπως ο ψευδάργυρος και συμβάλλουν στη διατήρηση της υγείας των ματιών.

Πολλοί οφθαλμίατροι, στηριζόμενοι στην AREDS και σε άλλες διατροφικές μελέτες , συνιστούν την κατανάλωση καθημερινής πολυβιταμίνης που περιέχει έως και 400IU βιταμίνης Ε σε συνδυασμό με άλλα αντιοξειδωτικά, ως μέρος της πρόληψης ενάντια σε ηλικιακές παθήσεις του οφθαλμού.

Ορισμένες μελέτες δείχνουν ότι η βιταμίνη Ε μπορεί να παίξει έναν σημαντικό ρόλο στην πρόληψη του καταρράκτη:

  • Σε μια ευρεία και μακρόχρονη έρευνα που έγινε σε περισσότερους από 3.000 ενήλικες (ηλικίας 43-86 χρονών) στο Wisconsin, η πιθανότητα εμφάνισης καταρράκτη εντός 5 χρόνων μειώθηκε κατά 60% στα άτομα που κατανάλωναν προβιταμίνες ή οποιαδήποτε συμπλήρωμα διατροφής που περιείχε βιταμίνη Ε ή βιταμίνη C για παραπάνω από 10 χρόνια,  σε σύγκριση με άτομα που δεν κατανάλωναν αυτά τα συμπληρώματα διατροφής.
  • Σε μια μελέτη του 2008 η οποία εκτίμησε την διατροφική κατανάλωση 35.000 γυναικών, οι γυναίκες των οποίων η διατροφή (συμπεριλαμβανόμενων συμπληρωμάτων διατροφής ) είχε υψηλότερα επίπεδα λουτεΐνης και βιταμίνης Ε, είχαν χαμηλότερο σχετικό ρίσκο εμφάνισης καταρράκτη σε σύγκριση με τις γυναίκες των οποίων η διατροφή περιείχε χαμηλότερο επίπεδο-κατά 20%- των θρεπτικών αυτών στοιχείων.

Παρά ταύτα άλλες μελέτες δείχνουν αντικρουόμενα στοιχεία και ενδεχομένως χρειάζεται περισσότερη ερεύνα πριν καταλήξουμε σε ένα ξεκάθαρο συμπέρασμα.

Πόση βιταμίνη Ε χρειαζόμαστε;

Η συνιστώμενη καθημερινή επιτρεπτή δόση (RDA) για ενήλικες και παιδιά ηλικίας 14 χρονών και άνω είναι 15mg την ημέρα (22.5 IU). Για τις γυναίκες που θηλάζουν, η RDA είναι 19 mg (28.5 IU). Εάν είστε καπνιστής χρειάζεστε περισσότερη βιταμίνη Ε (όπως και βιταμίνη Α).

Ηλιόσποροι και ξηροί καρποί είναι οι καλύτερες πηγές βιταμίνης Ε. Παρακάτω θα βρείτε μια λίστα τροφών πλούσιες σε βιταμίνη Ε:

ΦαγητάΜερίδαd-α-tocopherol (IU)
Δημητριακά ολικής αλέσεως 3/4 φλυτζανιού20.2
Δημητριακά ολικής αλέσεως3/4 φλυτζανιού 20.2
Ηλιόσποροι 1/4 φλυτζανιού 12.5
Αμύγδαλα 24 αμύγδαλα 11.1
Σπανάκι κατεψυγμένο (βρασμένο-στραγγισμένο)1 φλυτζάνι 10.1
Φουντούκια 24 φουντούκια 6.4
Ξηροί καρποί24 ξηροί καρποί 4.6
Αβοκάντο1 μεσαίο4.0
Φιστίκια (ξηρά καρβουδισμένα) 28 φιστίκια 3.3
Source: USDA National Nutrient Database for Standard Reference, Release 22

Επειδή η βιταμίνη Ε είναι διαλυτή στο λίπος μπορεί να συσσωρευτεί στο σώμα και να προκαλέσει ανεπιθύμητες παρενέργειες εάν λαμβάνεται σε μεγάλες ποσότητες. Η ανωτάτη δόση της φυσικής βιταμίνης Ε (d-alpha- tocopherol) για τους ενήλικες είναι 1.500 IU. (Η ανωτάτη δόση για τις βιταμίνες έχει διαμορφωθεί από το Ινστιτούτο Ιατρικής της Εθνικής Ακαδημίας Επιστημών των ΗΠΑ).

Εάν λαμβάνεται σε μεγάλες δόσεις, η βιταμίνη Ε μπορεί να εμπλακεί αρνητικά στη διαδικασία πήξης του αίματος, θέτοντας σε σοβαρό κίνδυνο  άτομα που λαμβάνουν αντιπηκτικά για συγκεκριμένες ασθένειες.

Τα μεταλλικά στοιχεία βοηθούν το σώμα μας να απορροφήσει τις αντιοξειδωτικές ουσίες

σεληνιο ματια

Το σελήνιο και ο ψευδάργυρος στα στρείδια κάνει καλό στα μάτια σας.

Σημαντικά μεταλλικά στοιχεία για τα μάτια είναι ο ψευδάργυρος και το σελήνιο.

O ψευδάργυρος βοηθά στην απορρόφηση της βιταμίνης Α από τον οργανισμό καθώς επίσης και στην μείωση του αριθμού ελεύθερων ριζών.

Ο ψευδάργυρος έχει αποδεχτεί επίσης ότι συμβάλλει στη προστασία ενάντια στην εκφύλιση της ωχράς κηλίδας και τη νυχτερινή τυφλώση.

Τροφές πλούσιες σε ψευδάργυρο είναι τα στρείδια και άλλες θαλασσινές τροφές, το μοσχάρι, τα αυγά και τα μαύρα φασόλια. Παρόλο που ο ψευδάργυρος είναι ζωτικός για την υγεία μας λαμβανόμενος με μέτρο, όταν καταναλώνεται σε μεγάλες ποσότητες μπορεί επηρεάσει τη λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος.

Το σελήνιο είναι ένα μεταλλικό στοιχείο που βοηθά στην απορρόφηση της βιταμίνης Ε από το σώμα. Τροφές πλούσιες σε σελήνιο είναι τα βραζιλιάνικια φιστίκια, τα στρείδια και λοιπά  θαλασσινά.

Posted in Άρθρα and tagged , , , , .