Δίαιτα, Διατροφή και η υγεία των Ματιών

Ασθένειες των ματιών σχετιζόμενες με την ηλικία όπως η ηλικιακή εκφύλιση της ωχράς κηλίδας και ο καταρράκτης συνήθως προκαλούν πτώση της όρασης μέχρι και τύφλωση σε άτομα μεγαλύτερης ηλικίας. Μεταβολές του τρόπου ζωής, συμπεριλαμβανομένης και της καλής διατροφής,  βοηθάει στην πρόληψη ή την καθυστερημένη εμφάνιση παθήσεων του οφθαλμού που σχετίζονται με την ηλικία.

Για την διατήρηση της καλής υγείας των ματιών σας καθώς μεγαλώνετε, είναι σημαντικές οι τακτικές οφθαλμολογικές εξετάσεις. Εάν χρόνιες παθήσεις των ματιών ανιχνευθούν εγκαίρως, με την σωστή αγωγή μπορεί να αποφευχθεί η μόνιμη απώλεια όρασης.Αν χρόνιες παθήσεις παρακολουθούνται τακτικά, μπορεί να αποφευχθούν προβλήματα της όρασης.

Εκτός από την υιοθέτηση μιας υγιούς δίαιτας, μπορείτε να προστατέψετε τα μάτια σας με την αποφυγή της έντονης υπεριώδους ακτινοβολίας (UV) και τη διακοπή του καπνίσματος. 

Δίαιτα και αντιοξειδωτικά για υγιή μάτια

Το τι τρώμε καθημερινά έχει μεγάλη σημασία και είναι τρόπος ζωής.

Tα τρόφιμα που τρώτε και τα συμπληρώματα διατροφής που τυχόν λαμβάνετε επηρεάζουν την συνολική σας υγεία όπως και την υγεία των ματιών σας.

Μια διατροφή με υψηλά επίπεδα κορεσμένων λιπαρών και ζάχαρης μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο εμφάνισης παθήσεων των οφθαλμών. Από την άλλη πλευρά υγιή φαγητά όπως είναι τα λαχανικά και τα φρούτα, μπορούν να βοηθήσουν στην αποφυγή συγκεκριμένων οφθαλμολογικών παθήσεων και άλλων προβλημάτων υγείας.

Η καρδιαγγειακή νόσος , ο διαβήτης και παθήσεις ματιών όπως είναι ο καταρράκτης και η εκφύλιση της ώχρας κηλίδας που σχετίζεται με την ηλικία, έχει αποδειχτεί ότι εμφανίζονται λιγότερο συχνά σε άτομα με διατροφή πλούσια σε βιταμίνες , μεταλλικά στοιχεία , πρωτεΐνες , Ωμέγα – 3 λιπαρά οξέα και λουτεΐνη.

Όλες οι υγιεινές διατροφές θα πρέπει να περιέχουν επαρκείς ποσότητες από φρέσκα πολύχρωμα φρούτα και λαχανικά. Συγκεκριμένα, οι ειδικοί προτείνουν να καταναλώνονται τουλάχιστον 5-9 μερίδες από αυτά τα φαγητά καθημερινά.

Διαλέξτε πολύχρωμα φρούτα και λαχανικά για να αποκτήσετε περισσότερα αντιοξειδωτικά τα οποία προστατεύουν τα μάτια σας από βλάβες σχετιζόμενες με ελεύθερες ρίζες και άλλα προιόντα οξείδωσης τα οποίοα σχετίζονται με ασθένειες των ματιών που σχετίζονται με την ηλικία.

H λουτεΐνη, η οποία βρίσκεται στα σκουροπράσινα φυλλώδη λαχανικά όπως και το σπανάκι ή το κατσαρό λάχανο, είναι από τα πιο γνωστά αντιοξειδωτικά που προστατεύουν τα μάτια. Το γλυκό καλαμπόκι, ο αρακάς , το μπρόκολο επίσης περιέχουν μεγάλες ποσότητες λουτεΐνης.

Η βιταμίνη Α σημαντική για την υγεία των ματιών και βρίσκεται στα πορτοκάλια, τα καρότα και τα κολοκύθια. Τα φρούτα και τα λαχανικά επίσης περιέχουν σημαντική ποσότητα βιταμίνης C, που αποτελεί άλλο ένα ισχυρό αντιοξειδωτικό.

Δοκιμάστε να ακολουθήσετε τις παρακάτω οδηγίες διατροφής για να βελτιώσετε τις δυνατότητες σας για μια υγιή όραση για όλη σας τη ζωή :

  1. Να τρώτε ολικά σιτηρά και δημητριακά. Η ζάχαρη και το επεξεργασμένο λευκό αλεύρι που συνήθως εμπεριέχονται στο ψωμί και στα δημητριακά μπορεί να αυξήσουν τον κίνδυνο εμφάνισης ασθενειών των ματιών που σχετίζονται με την ηλικία. Επιλέξτε καλύτερα ψωμί και δημητριακά ολικής άλεσης  100% που περιέχουν πολλές ίνες , οι οποίες μειώνουν την απορρόφηση της ζάχαρης και των αμύλων. Οι ίνες επίσης σας μειώνουν την αίσθηση της πείνας,  γεγονός που σας βοηθά να μειώσετε την ποσότητα θερμίδων που καταναλώνετε. Οι ειδικοί προτείνουν πως τουλάχιστον η μισή ποσότητα που καταναλώνετε από σιτηρά και δημητριακά θα πρέπει να είναι 100% ολικής αλέσεως.
  1. Να είστε σίγουροι πως τα λιπαρά που καταναλώνετε είναι υγιή. Τα σημαντικά Ωμέγα – 3 λιπαρά οξέα που περιέχονται στα ψάρια, το λινέλαιο και τα καρύδια βοηθούν στην πρόληψη της ξηροφθαλμίας και πιθανότατα του καταρράκτη. Να τρώτε ψάρια δύο φορές την εβδομάδα ή να λαμβάνετε λινέλαιο καθημερινά. Να τρώτε καρύδια σαν σνακ.
  1. Να επιλέγετε καλές πηγές πρωτεϊνών. Να θυμάστε ότι η περιεκτικότητα σε λίπος και ο τρόπος μαγειρέματος είναι αυτά που καθορίζουν μια πρωτεΐνη ως υγιή ή μη.  Επίσης , να αποφεύγετε τα κορεσμένα λίπη από κόκκινο κρέας και γαλακτοκομικά προϊόντα που μπορούν να αυξήσουν τον κίνδυνο εκφύλισης της ωχράς κηλίδας. Επιλέξτε άπαχο κρέας , ψάρια , ξηρούς καρπούς , λαχανικά, και αυγά για τις πρωτεΐνες σας. H θαλάσσια τροφή είναι επίσης εξαιρετική πηγή ψευδαργύρου. Τα αυγά είναι καλή πηγή λουτεΐνης.
  1. Αποφύγετε το αλάτι. Η λήψη μεγάλης ποσότητας αλατιού μπορεί να συμβάλει στη πιθανότητα εμφάνισης καταρράκτη. Να χρησιμοποιείτε λιγότερο αλάτι και να ελέγχετε την ποσότητα αλατιού στις ταμπέλες των κονσερβοποιημένων και συσκευασμένων τροφίμων. Να λαμβάνετε λιγότερο από 2 γραμμάρια αλατιού την ημέρα. Να επιλέγετε φρέσκα τρόφιμα όποτε μπορείτε
  1. Να ενυδατώνεστε. Ολοκληρώστε μια υγιεινή διατροφή με γαλακτοκομικά προϊόντα χαμηλών λιπαρών όπως 1% γάλα (για το ασβέστιο), με φρέσκους χυμούς λαχανικών , φρούτων , πράσινο τσάι χωρίς καφεΐνη και νερό. Η σωστή ενυδάτωση μπορεί επίσης να μειώσει την ενόχληση από την ξηροφθαλμία.

 

Διαβάστε επίσης:

Η Βιταμίνη Α και η υγεία των ματιών

Posted in Άρθρα and tagged , .