Μάτια και Υπολογιστής – Computer Ergonomics

Φαίνεται ότι όλοι μας, σε αυτό τον ψηφιακό κόσμο, ξοδεύουμε αρκετό χρόνο μπροστά σε ένα υπολογιστή με επακόλουθο stress για τα μάτια ή για άλλα μέρη του σώματος.

Οποιοσδήποτε χρησιμοποιεί υπολογιστή για παρατεταμένα χρονικά διαστήματα είτε είναι για δουλειά είτε για διασκέδαση – έχει αυξημένο κίνδυνο να έχει πονοκεφάλους, κάψιμο στα μάτια, δυσκαμψία στον αυχένα και άλλα συμπτώματα που περιλαμβάνονται στο ονομαζόμενο computer vision syndrome (CVS).

Η παρατεταμένη εργασία στον υπολογιστή μπορεί να προκαλέσει σωματική καταπόνηση που μπορεί να καταλήξει μέχρι και σε αναπηρία αν δεν αντιμετωπιστεί νωρίς.

Και όμως υπάρχουν και καλά νέα: μπορείτε να μειώσετε τη δυσφορία από τη συνεχόμενη χρήση υπολογιστή έχοντας μια καλύτερη επίγνωση του σώματος σας και αλλάζοντας κάποιες από τις κακές συνήθειες που μπορεί να έχετε και οργανώνοντας το χώρο του γραφείου σας προκειμένου να αποφύγετε αυτά τα προβλήματα. Το κλειδί, ονομάζεται εργονομία υπολογιστή.

Τι σημαίνει «Εργονομία Υπολογιστή»;

Εργονομία είναι η επιστήμη που σχεδιάζει το χώρο εργασίας του κάθε εργαζόμενου ώστε να βελτιστοποιήσει το περιβάλλον εργασίας για να «ταιριάζει» στον κάθε εργαζόμενο.  Στόχος είναι η αύξηση της αποδοτικότητας και η μείωση του κινδύνου κακώσεων λόγω της επαναλαμβανόμενης καταπόνησης.

Η εργονομία των υπολογιστών εξετάζει διάφορους τρόπους για τη βελτιστοποίηση της εργασίας του υπολογιστή και την πρόληψη του computer vision syndrome (CVS), με συνέπειες άλγος στον αυχένα, την πλάτη ή τη μέση, το σύνδρομο καρπιαίου σωλήνα και άλλες διαταραχές που επηρεάζουν μυς, σπονδυλική στήλη και αρθρώσεις.

Μερικοί εμπειρογνώμονες στον τομέα αυτό χρησιμοποιούν επίσης τον όρο “οπτική εργονομία” όταν αναφέρονται στο σχεδιασμό ενός workstation με στόχο την πρόληψη του CVS.

Συμβουλές (OSHA).

Δεν χρειάζεται να πληρώσετε σύμβουλο για να δημιουργήσετε ένα σταθμό εργασίας υπολογιστή που μειώνει τον κίνδυνο του στρες, την ταλαιπωρία και την πιθανότητα μακροχρόνιου τραυματισμού.

Με την καλύτερη στάση του σώματος, ο κάθε εργαζόμενος μπορεί να αποφύγει την καταπόνηση απο τον υπολογιστή στο λαιμό, τη μέση και την πλάτη. Διαβάστε μερικές από τις κορυφαίες συμβουλές που συνιστά το Aμερικανικό Υπουργείο Εργασίας (OSHA) για τη μείωση των σωματικών βλαβών και της καταπόνησης των ματιών από τη παρατεταμένη χρήση του υπολογιστή.

  • Καθίστε έτσι ώστε το κεφάλι και ο λαιμός σας να είναι σε όρθια θέση και σε απευθείας σύνδεση με τον κορμό σας, μην σκύβετε μπροστά ή πίσω.
  • Κοιτάξτε απευθείας την οθόνη του υπολογιστή σας. Μην γυρίζετε το κεφάλι σας και μην καμπουριάζετε.
  • Κρατήστε τους αγκώνες σας με άνεση κοντά στο σώμα σας.
  • Χρησιμοποιήστε μια καρέκλα που παρέχει υποστήριξη για το κάτω μέρος της μέσης σας με ανατομικό μαξιλαράκι.
  • Κρατήστε το ποντίκι κοντά στο πληκτρολόγιό σας, για να μη κάνετε άσκοπες κινήσεις.
  • Τοποθετήστε την οθόνη του υπολογιστή σας, έτσι ώστε το πάνω μέρος της οθόνης να είναι στο ύψος ή ελαφρώς πιο κάτω από το επίπεδο των ματιών σας. Αυτό θα σας επιτρέψει να κοιτάζετε την οθόνη χωρίς να ταλαιπωρείτε τον αυχένα σας.
  • Ρυθμίστε τη θέση της οθόνης σας, ώστε να αποφύγετε αντανακλάσεις από τον εσωτερικό ή εξωτερικό φωτισμό.
  • Τοποθετήστε την οθόνη αρκετά κοντά στα μάτια σας, έτσι ώστε να μπορείτε να διαβάσετε άνετα ένα κείμενο στην οθόνη χωρίς να γέρνετε προς τα εμπρός.
  • Αν εργάζεστε παράλληλα με τυπωμένα έγγραφα, χρησιμοποιείστε ένα αναλόγιο και τοποθετήστε τα στο ίδιο ύψος και απόσταση από την οθόνη του υπολογιστή σας.
  • Χρησιμοποιήστε hands-free ακουστικά αν μιλάτε ταυτόχρονα στο τηλέφωνο ενώ εργάζεστε στον υπολογιστή σας.

Επίσης, ρυθμίστε το ύψος της καρέκλας του γραφείου σας, έτσι ώστε:

  • Τα μπράτσα σας να είναι κάθετα προς το δάπεδο, να μην είναι τεντωμένα προς τα εμπρός ή προς τα πίσω ή σε κλίση.
  • Ο πήχης σας ,ο καρπός σας και τα χέρια σας να σχηματίζουν γωνία 90 μοιρών με τα μπράτσα σας.
  • Οι μηροί σας να είναι παράλληλοι με το πάτωμα και τα κάτω άκρα σας είναι κάθετα προς το δάπεδο
  • Καρποί και παλάμες να ακουμπάνε σε μαλακά υποστρώματα.

Ακολουθώντας αυτές τις συμβουλές θα αποφύγετε στάσεις που οδηγούν πονοκεφάλους, αυχεναλγίες, πόνους στην πλάτη ή σύνδρομα από τα μάτια που αναφέρονται με το ακρώνυμο CVS (computer vision syndrome). Αλλά θυμηθείτε, παρατεταμένη εργασία στον υπολογιστή – ακόμη και σε μια ιδανική θέση εργασίας – είναι ένα stress για το σώμα σας και τα μάτια σας.

Εαν φοράτε διπλοεστιακά ή πολυεστιακά γυαλιά θα πρέπει να μπορείτε να δείτε άνετα την οθόνη του υπολογιστή σας χωρίς να χρειάζεται να γέρνετε μπροστά ή πίσω το κεφάλι σας. Αν το κάνετε αυτό για να δείτε καθαρά τότε θα πρέπει να θεωρήσετε την περίπτωση των γυαλιών για τον υπολογιστή.

Για την ανακούφιση του CVS, φροντίστε να κάνετε τακτικά διαλείμματα από την εργασία σας στον υπολογιστή. Πολλοί εμπειρογνώμονες που ειδικεύονται στο CVS, συνιστούν να κάνετε σύντομα διαλείμματα τουλάχιστον κάθε 20 με 30 λεπτά.

Κατά τη διάρκεια των διαλλειμάτων πρέπει να σηκώνεστε από τον υπολογιστή, να κάνετε μια βόλτα να τεντώνετε τα χέρια σας, την πλάτη σας και την μέση σας και να αφήνετε το βλέμμα σας να ξεκουραστεί και να χαλαρώσει κοιτάζοντας τουλάχιστον 20 μέτρα μακριά.

Μην ξεχνάτε επίσης να ανοιγοκλείνετε συχνά τα μάτια σας για να αποφύγετε την ξηροφθαλμία. Εάν είναι απαραίτητο χρησιμοποιήστε άφοβα και όσο συχνά θέλετε τεχνητά δάκρυα χωρίς συντηρητικά για να λιπαίνετε τα μάτια σας, όσο βρίσκεστε μπροστά στον υπολογιστή.

Posted in Άρθρα and tagged .