Συμπληρώματα διατροφής για τα μάτια

Πως να επιλέξετε το σωστό πολυβιταμινούχο συμπλήρωμα διατροφής για τα μάτια

Τα συμπληρώματα διατροφής μπορούν να σας βοηθήσουν να πάρετε αρκετά από τα πολύτιμα θρεπτικά συστατικά που χρειάζεστε κάθε μέρα για υγιή όραση. Πρέπει όμως να γνωρίζεστε ότι η λήψη βιταμινών από συμπληρώματα δεν μπορεί να αντικαταστήσει μια υγιεινή και ισορροπημένη διατροφή.

Αν σκοπεύετε να ξεκινήσετε μια αγωγή βιταμινών για τα μάτια, συζητήστε το αυτό πρώτα με τον οφθαλμίατρο σας.  Η υπερβολική λήψη ορισμένων συμπληρωμάτων μπορεί να προκαλέσει προβλήματα, ειδικά αν λαμβάνετε φαρμακευτική αγωγή λόγω προβλημάτων υγείας.

Τι είναι η υγιεινή διατροφή;

ματια συμπληρωματα διατροφης

Μια δίαιτα πλούσια σε φρούτα και λαχανικά μπορεί να σε βοηθήσει να απολαύσεις μια άριστη όραση εφ’όρου ζωής.

Η υγιεινή διατροφή περιλαμβάνει φρούτα, λαχανικά, δημητριακά ολικής αλέσεως και χωρίς λιπαρά ή χαμηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά γάλα και γαλακτοκομικά προϊόντα.

Περιλαμβάνει επίσης άπαχα κρέατα, πουλερικά, ψάρια, φασόλια, αυγά και ξηρούς καρπούς. Είναι χαμηλή σε κορεσμένα λίπη, trans λιπαρά, χοληστερόλη, αλάτι (νάτριο) και πρόσθετα σάκχαρα.

Λαμβάνοντας ένα καθημερινό πολυβιταμινούχο συμπλήρωμα μπορεί να σας βοηθήσει να καλύψετε τα κενά της διατροφής σας και μπορεί να βοηθήσει στην προστασία από εκφυλιστικές ασθένειες, συμπεριλαμβανομένων των ασθενειών των ματιών, όπως η εκφύλιση της ωχράς κηλίδας και ο καταρράκτης.

AREDS: τα πολυβιταμινούχα συμπληρώματα διατροφής βοηθάνε στη πρόληψη της ηλικιακής εκφύλισης της ωχράς κηλίδας.

Η μελέτη για την ηλικιακή εκφύλιση της ωχράς κηλίδας (Age Realated Eye Desease Study-AREDS) είναι μια τεράστια έρευνα που διεξήχθει το 1990 απο το NEI (National Eye Institute) του Εθνικού Ινστιτούτου Υγείας των ΗΠΑ. Η AREDS σχεδιάστηκε για να:

  • Διερευνηθεί η φυσική πορεία και οι παράγοντες κινδύνου για την ηλικιακής εκφύλισης της ωχράς κηλίδας (AMD) και τον καταρράκτη.
  • Να αξιολογηθεί η επίδραση των υψηλών δόσεων των αντιοξειδωτικών και ψευδάργυρου στην εξέλιξη της AMD και του καταρράκτη.

Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι ο συνδυασμός υψηλών επιπέδων αντιοξειδωτικών με βιταμίνες A, C και Ε (σε συνδυασμό με ψευδάργυρο) μειώνουν σημαντικά τον κίνδυνο της προχωρημένης εκφύλισης της ωχράς κηλίδας και τη συναφή απώλεια της όρασης.

Αν και αυτά τα ίδια θρεπτικά συστατικά, δεν είχαν σημαντική επίδραση στην ανάπτυξη ή την πρόοδο του καταρράκτη στην AREDS, πιο πρόσφατες έρευνες δείχνουν ότι η ανάπτυξη του καταρράκτη συνδέεται με οξειδωτικές αλλαγές στον οφθαλμό, και ότι οι βιταμίνες και αντιοξειδωτικά που σχετίζονται με την όραση, μπορεί πράγματι να βοηθήσουν στην μείωση του κινδύνου εμφάνισης καταρράκτη.

Ως συνέχεια της αρχικής μελέτης σχετικά με τις ηλικιακές παθήσεις των ματιών, το Διεθνές Ινστιτούτο Οφθαλμολογίας έγινε χορηγός και σε μια δεύτερη, πολυκεντρική έρευνα.

Η έρευνα αυτή σχεδιάστηκε για να αξιολογήσει τις επιπτώσεις των συμπληρωμάτων διατροφής που περιέχουν υψηλές δόσεις λουτεΐνης, ζεαξανθίνης ή/και ωμέγα-3 λιπαρών οξέων για την πρόληψη της εκφύλισης της ωχράς κηλίδας και του καταρράκτη.Περίπου 4.000 άνθρωποι μεταξύ των ηλικιών 50 και 85 συμμετείχαν και ακολούθησαν αγωγή για 5-6 χρόνια.

Οι δόσεις που χρησιμοποιήθηκαν στη μελέτη ήταν:
Βιταμίνη C - 250 mg
Βιταμίνη-Α 15 mg
Ψευδάργυρος - 80 mg
Βιταμίνη Ε - 400 IU
Χαλκός - 2 mg
 Προτεινόμενα συστατικά σε πολυβιταμινούχα συμπληρώματα 

Καθώς η έρευνα συνεχίζεται σχετικά με τα οφέλη των συμπληρωμάτων διατροφής στη μείωση του κινδύνου προβλημάτων των ματιών (και ίσως και στη βελτίωση της οπτικής οξύτητας σε υγιή μάτια), φαίνεται συνετό να συμπληρώσετε τη διατροφή σας με ένα καθημερινό πολυβιταμινούχο οφθαλμολογικό συμπλήρωμα που να περιέχει πολλά, αν όχι όλα, από τα ακόλουθα συστατικά. 

ματια συμπληρωματα διατροφηςΒήτα-καροτίνη

  • η βήτα-καροτίνη μπορεί να προστατέψει από προβλήματα όρασης την νύχτα και ξηροφθαλμία. 
  • Διατροφικές πηγές: καρότα, γλυκοπατάτες, σπανάκι, λάχανο, κολοκύθα.                                            

Βιοφλαβονοειδή

  • προστατεύουν από καταρράκτη και  εκφύλιση της ωχράς κηλίδας
  • Διατροφικές πηγές: τσάι, κόκκινο κρασί, εσπεριδοειδή, μύρτιλλα, βατόμουρα, κεράσια, όσπρια, προϊόντα σόγιας.

Λουτεΐνη και ζεαξανθίνη

  • με  την κατανάλωση λουτεΐνης και ζεαξανθίνης αποφεύγεται η εμφάνιση καταρράκτη και η εκφύλιση της ωχράς κηλίδας.
  • Διατροφικές πηγές σπανάκι, λάχανο, γογγύλια χόρτα.

ματια συμπληρωματα διατροφης

Ωμέγα-3 λιπαρά οξέα

  • τα ωμέγα-3 λιπαρά οξέα βοηθούν στην πρόληψη της εκφύλισης της ωχράς κηλίδας και της ξηροφθαλμίας. 
  • Διατροφικές πηγές ψάρια, σολομός, σκουμπρί, ρέγκα, λινέλαιο, ιχθυέλαιο,έλαιο που εξάγεται από τον λιναρόσπορο, καρύδια.

Σελήνιο

  • το σελήνιο σε συνδυασμό με τα καροτενοειδή και τις βιταμίνες C και Ε, μπορεί να μειώσει τον
    κίνδυνο  προχωρημένης εκφύλισης της ωχράς κηλίδας.
  • Διατροφικές πηγές θαλασσινά (γαρίδες, καβούρια, σολομός), βραζιλιάνικο φιστίκι, καστανό ρύζι

Βιταμίνη Α

  • η βιταμίνη Α μπορεί να προστατεύσει από προβλήματα όρασης την νύχτα και την ξηροφθαλμία. 
  • Διατροφικές πηγές βόειο κρέας ή συκώτι κοτόπουλου, μουρουνέλαιο, αυγά, βούτυρο, γάλα.

Βιταμίνη C 

  • η βιταμίνη C μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο εμφάνισης καταρράκτη και εκφύλισης της ωχράς κηλίδας. 
  • Διατροφικές πηγές:πιπεριές (κόκκινες ή πράσινες), κατσαρό λάχανο, φράουλες, μπρόκολο, πορτοκάλια, πεπόνι. 

ματια συμπληρωματα διατροφης Βιταμίνη D

    • Η βιταμίνη D μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο της εκφύλισης της ωχράς κηλίδας.
    • Διατροφικές πηγές:σολομός, σαρδέλες, σκουμπρί, γάλα, χυμός πορτοκαλιού.Η καλύτερη πηγή βιταμίνης D είναι η έκθεση στο φως του ήλιου. 

Η υπεριώδης ακτινοβολία από τον ήλιο διεγείρει την παραγωγή της βιταμίνης D στο δέρμα του ανθρώπου, και μόλις λίγα λεπτά  έκθεσης  στο ηλιακό φως κάθε μέρα (χωρίς αντηλιακό) εξασφαλίζει στο σώμα σας την επαρκή ποσότητα παραγωγής βιταμίνης D.

Βιταμίνη Ε

  •  H βιταμίνη Ε όταν συνδυάζεται με καροτενοειδή και βιταμίνη C, μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο προχωρημένης εκφύλισης της ωχράς κηλίδας.
  • Διατροφικές πηγές: αμύγδαλα, ηλιόσποροι, φουντούκια.

Σε γενικές γραμμές, θα εξοικονομήσετε χρήματα, αν αγοράσετε ένα πολυβιταμινούχο σκεύασμα, αντί κάθε βιταμίνης και θρεπτικού συστατικού ξεχωριστά:
Ελέγξτε την ημερομηνία λήξης για να βεβαιωθείτε ότι το συμπλήρωμα που αγοράσατε δεν έχει λήξει. Βεβαιωθείτε ότι η σφραγίδα στο μπουκάλι δεν έχει σπάσει.
Ελέγξτε το μέγεθος της δόσης. Μπορεί να πρέπει να πάρετε μόνο ένα δισκίο, ή δύο και περισσότερα για να καλύψετε την συνιστώμενη ημερήσια δόση.
Οι κάψουλες συχνά απορροφώνται καλύτερα από ότι τα σκληρά δισκία που μπορεί να προκαλέσουν και στομαχικές διαταραχές σε μερικές περιπτώσεις. όλη).
Τα καλύτερα συμπληρώματα περιέχουν συστατικά υψηλής ποιότητας που απορροφώνται από σώμα μας εύκολα. Για παράδειγμα, η φυσική μορφή της βιταμίνης Ε (D-αλφα-τοκοφερόλη) έχει περίπου διπλάσια δράση στο ανθρώπινο σώμα όπως και η τεχνητή μορφή (DL-α-τοκοφερ
Αποφύγετε συμπληρώματα όρασης που περιέχουν τα γαλακτοκομικά προϊόντα, το καλαμπόκι ή το σιτάρι ως πληρωτικά υλικά, ειδικά αν έχετε αλλεργίες ή άλλα προβλήματα δυσανεξίας. Οι πιο αξιόπιστες εταιρείες συνήθως διαμορφώνουν τα συμπληρώματα τους, χωρίς περιττά υλικά πληρώσεως.

Για να βεβαιωθείτε ότι έχετε πάρει μια αξιόπιστη μάρκα, επιλέξτε ένα από τα δημοφιλέστερα συμπληρώματα διατροφής για τα μάτια με την συμβουλή του γιατρού σας.Τα πιο γνωστά συμπληρώματα διατροφής για τα μάτια είναι: 

Τα πιο γνωστά συμπληρώματα λουτεΐνης και ζεαξανθίνης είναι τα ακόλουθα:

  • Icaps Eye Vitamin Loutein & Zeaxanthin Formula (Alcon)
  • Nutrof Total (Τhea)
  • Centrum (Φαρμέξ)
  • Ocuvite (Kite Ελλάς)

Προφυλάξεις κατά τη λήψη συμπληρωμάτων όρασης:
Αν και τα συμπληρώματα διατροφής, συμπεριλαμβανομένων των συμπληρωμάτων για τα μάτια γενικά είναι ασφαλή και ωφέλιμα, θα πρέπει να λάβετε μερικές προφυλάξεις.

Εάν είστε έγκυος ή θηλάζετε ή παίρνετε αντιπηκτικά, μιλήστε με το γιατρό σας πριν χρησιμοποιήσετε οποιοδήποτε είδος συμπληρωμάτων διατροφής.Μην υπερβαίνετε τις οδηγίες δοσολογίας που αναγράφονται στο μπουκάλι για να μην αντιμετωπίσετε κίνδυνο τοξικότητας ή παρενέργειας του συμπληρώματος.

Posted in Άρθρα and tagged , .